Ik wil een advocatenkantoor starten
Op een dag besluit je als advocaat om een eigen advocatenkantoor te starten. Alleen, of samen met anderen. Je komt als startup in een onzekere periode. Veel vragen komen op je af. Hoe pak ik het opstarten van mijn advocatenkantoor eigenlijk aan? Wat komt er allemaal bij kijken? Wat moet ik eerst doen? In welke structuur wil ik mijn kantoor opstarten? Kortom, er start een periode waarin veel keuzes gemaakt moeten worden. Een goede voorbereiding maakt de kans van slagen groter!
Wat bieden wij jou?
Structuur van het advocatenkantoor
Voordat jij je inschrijft bij de KvK denk je ook na over de juiste structuur en rechtsvorm van het nieuwe advocatenkantoor. Is het handig om met een eenmanszaak, een maatschap of een BV te starten? Welke risico’s komen hierbij kijken en wat zijn de fiscale gevolgen van een keuze? Wij zetten de verschillende opties voor jou op een rij, zodat je makkelijker de juiste keuze kunt maken.
Financiering van het advocatenkantoor
Bij het starten van een eigen advocatenkantoor horen opstartkosten. Hoe moeten die kosten gefinancierd worden? Is het slim om privémiddelen in te leggen of vraag je juist een krediet of lening aan? Een ondernemings- en financieringsplan is daarbij onmisbaar. Wij helpen je bij het inschatten van de benodigde middelen om je plannen waar te kunnen maken. Zo krijg je met behulp van een begroting inzicht in de te verwachten kosten op korte en langere termijn met een liquiditeitsplanning, zodat je weet wat je kunt verwachten in de opstartfase.
Organisatie van het advocatenkantoor
Met een doordacht plan zal de kans op een succesvolle, winstgevende praktijk toenemen. Welke doelstellingen wil je graag bereiken? Wie is verantwoordelijk voor bepaalde acties? Welk budget is daarvoor beschikbaar? Denk ook aan het opzetten van de interne processen, het kiezen van de juiste werkruimte, ICT-voorzieningen etc. Wanneer je een eigen advocatenkantoor wilt beginnen, zijn al deze vragen belangrijk. Wij denken met je mee vanuit onze expertise en netwerk binnen de advocatuur.
Vergelijking met andere advocatenkantoren
Vanuit onze branchegroep advocatuur bieden wij je toegevoegde waarde door de resultaten in de opstartfase te vergelijken met andere kantoren die een soortgelijk proces hebben doorgemaakt toen ze een advocatenkantoor zijn begonnen. Dat kan houvast geven en je helpen om bepaalde doelen mogelijk bij te stellen en de kans van slagen te vergroten.
Inrichting van processen
Tijd is geld. Door interne processen juist in te richten is veel tijdwinst te halen. Denk hierbij aan:
Het kiezen van de juiste advocatensoftware;
Het inrichten van de administratie van je advocatenkantoor;
Overzichtelijke maandrapportages om realtime-inzicht te hebben in de resultaatontwikkeling.
Eigen advocatenkantoor starten?
Wil je dus een advocatenkantoor beginnen? Wij ondersteunen en adviseren je bij alle genoemde aspecten, zodat je zonder zorgen jouw eigen advocatenkantoor kunt starten. Neem contact met ons op voor meer informatie!