Van klein familiebedrijf tot veelzijdig vers- en tuincentrum

woensdag 29 januari 2025

Hoewel inmiddels flink gegroeid, is het fundament van Van der Spek dat 60 jaar geleden door de ouders van eigenaar Martien van der Spek werd gestart niet veranderd: persoonlijk en met aandacht voor de klant. Samen met zijn zoon Ton van der Spek runt Martien het bedrijf dat in het afgelopen jaar een mijlpaal beleefde: de opening van het nieuwe tuincentrum. Hun succesformule? “Leuke handel voor een leuke prijs”, aldus Martien.

Van der Spek Vers en Tuin

In 2014 werd een tuincentrum van 1.000 m² geopend, dat al snel te klein bleek door de groeiende vraag. Dit leidde tot de aankoop van een naastgelegen boerderij met 3,5 hectare grond en de bouw van een nieuw pand van 10.000 m², dat dit jaar feestelijk werd geopend. Martien: “Toen ik 30 jaar geleden in de zaak kwam, breidde het assortiment steeds verder uit van groente en fruit tot planten, decoratie en tuinsets. Nu hebben we een prachtige nieuwbouwlocatie waar we onze visie verder kunnen realiseren.”

Een unieke positie in de markt

Van der Spek positioneert zich als een voordeeltuincentrum, gericht op het middensegment. In tegenstelling tot concurrenten die zich richten op het hogere segment, biedt Van der Spek leuke handel voor een leuke prijs. Deze strategie, gecombineerd met een persoonlijke en familiaire benadering, heeft geleid tot een trouwe klantenkring die zelfs van buiten de regio komt. “Voor veel mensen is een bezoek aan ons tuincentrum een dagje uit. Ze beginnen met koffie en gebak in ons restaurant, de kinderen vermaken zich in de speeltuin of de kinderboerderij en voor de volwassenen is er volop inspiratie te vinden, van decoratie tot tuinideeën.”

Van der Spek onderscheidt zich door zijn persoonlijke aanpak en sterke identiteit. “Bij ons voelt het als een familiebedrijf,” vertelt Martien. “Dat merk je niet alleen in de manier waarop we met klanten omgaan, maar ook in ons team.”

Van der Spek-DNA

De opening van de nieuwbouwlocatie bracht een significante groei met zich mee. Het aantal medewerkers in het tuincentrum verdubbelde bijna in een jaar tijd. Deze groei brengt niet alleen kansen, maar ook uitdagingen met zich mee, vooral op het gebied van organisatie en cultuur. “Met zoveel nieuwe medewerkers is het belangrijk om onze visie en ons DNA helder over te brengen. Ik vind het belangrijk dat onze medewerkers begrijpen welke koers we voor ogen hebben met het bedrijf. Zodat ze de keuzes die gemaakt worden begrijpen en het ook kunnen uitstralen in hun werk”, legt Martien uit.

Om dit te waarborgen, werd een buddy-systeem bedacht waarbij nieuwe collega’s gekoppeld worden aan ervaren medewerkers. Ton: “Dat was voor mij en mijn vader fijn omdat wij focus moesten hebben op de nieuwbouw, én ook voor nieuwe medewerkers goed om op die manier snel in te kunnen burgeren. Zo zorgen we dat iedereen het Van der Spek-DNA begrijpt.”

In de flow

De nieuwbouw van het 10.000 m² grote tuincentrum was een intensieve en dynamische periode, vertelt Ton: “Tijdens de bouw moesten er talloze beslissingen worden genomen, van de looproutes in de winkel tot de plek van stopcontacten. We bouwden in recordtijd; in april 2023 ging de eerste paal de grond in, en in oktober stond het dak erop.”

Met de officiële opening die afgelopen maart gevierd werd, ligt de focus nu op de volgende fase: optimalisatie van de interne processen. “Tijdens de bouw zit je in een flow en werkt iedereen naar de opening toe, maar daarna begint het echte werk”, zegt Martien. “Nu is het belangrijk om structuur aan te brengen, zaken af te kaderen en het team te begeleiden in deze nieuwe werkomgeving.”

Blijven groeien

De samenwerking tussen Van der Spek en Visser & Visser gaat al tientallen jaren terug. Martien: “In het begin brachten we ordners vol administratie langs, nu is alles gedigitaliseerd. Dat is een groot voordeel: wij kunnen onze cijfers intern beheren, en Visser & Visser kijkt met ons mee en adviseert. Het is mooi om te zien dat we door de jaren heen een beetje met elkaar meegegroeid zijn, en dat Visser & Visser ons bij nieuwe vraagstukken altijd kan helpen omdat ze een brede expertise in huis hebben. Dat geeft ons rust en vertrouwen.”

Stefan van Mourik van Visser & Visser vult aan: “Net zoals Van der Spek nieuwe stappen heeft gezet met de nieuwbouw, hebben ook wij ons afgelopen jaren verder ontwikkeld door onze dienstverlening uit te breiden. Wij zijn er om hen te ondersteunen bij elke stap. Of het nu gaat om het optimaliseren van hun administratie, het oplossen van fiscale of juridische vraagstukken, of advies bij HR-uitdagingen – wij denken mee en zorgen dat ze zich kunnen blijven richten op wat voor hen belangrijk is. Het mooie aan deze samenwerking is dat we samen blijven groeien en elkaar versterken.”

Voor Van der Spek blijft groei een belangrijk thema. “We hebben nu een stevige basis gelegd”, besluit Martien. “Maar er liggen nog volop kansen. Het belangrijkste voor ons is om onze identiteit vast te houden, ook als we groter worden.”

Aanspreekpunt
Stefan van Mourik
Relatiemanager

Meer klantverhalen