‘Uitdagingen op woningmarkt vragen om slim ondernemen’
Projectontwikkelaar Blauwhoed maakt sinds begin 2021 gebruik van een datawarehouse van Growteq. Bijpassend overzichtelijk dashboard presenteert dagelijks belangrijke managementdata. Hierdoor weet de Rotterdamse onderneming beter waar en hoe het moet investeren in woonconcepten. Het real time inzicht in strategische data draagt volgens Ernst Peeman bij aan succesvollere transacties. “Slim ondernemen is noodzakelijk om de uitdagingen in de woningmarkt het hoofd te kunnen bieden.”
Sinds de coronacrisis weet nagenoeg iedereen hoe het is om vanuit huis te werken. Een rustige werkplek en goed werkend internet tot achter in de tuin zijn onmisbaar gebleken. Een trend die bij Blauwhoed zeker niet onopgemerkt is gebleven. “De wereld is veranderd door corona. Thuiswerken zal blijven, ook als we straks weer allemaal terug naar kantoor mogen. Daarmee is het een trend die niet in toekomstige woonconcepten mag ontbreken”, stelt Ernst Peeman, CFO bij Blauwhoed.
Het verzinnen van nieuwe woonconcepten zit bij Blauwhoed in het DNA en gaat terug tot in de VOC-tijd, ruim 400 jaar geleden. Anno 2021 ontwikkelt het bedrijf projecten in nagenoeg het hele land. “We creëren goede buurten met mooie woonconcepten. Dat werken we tot in detail uit en we zoeken partners om deze concepten samen mee uit te voeren. Ons werk kent veel actoren en partijen. Van architecten, aannemers en constructeurs tot investeerders, gemeenten en omwonenden. Samen met hen doorlopen we het gehele ontwikkelproces. We optimaliseren dit proces continu . Zo zorgen we dat alles in onze projecten klopt en maken we onze ambitie waar om recht te doen aan de plek en aan de mensen die er gaan wonen of werken. Alleen als je weet wat de markt wil, kun je het juiste ontwikkelen. Inzicht is daarbij vereist.”
Dashboarding
“Als projectontwikkelaar verkopen we in principe alles wat we ontwikkelen. We moeten dus zorgen dat onze pijplijn gevuld blijft en we elk jaar weer zo’n 1.000 woningen te ontwikkelen hebben”, vertelt Peeman. Hier komt volgens hem het dashboarding om de hoek kijken. “Waar ga je acquireren, wat ontwikkelen we, hoe is je exposure in bepaalde streken? Zijn we niet te veel aanwezig in Amsterdam en moeten we wellicht onze focus verleggen naar Rotterdam? Dit soort afwegingen wil je goed maken en kun je veel beter maken op basis van data. Daar komen Growteq en Blauwhoed samen. Growteq geeft inzicht in de voorkant van ons ontwikkelproces. De pijplijn.”
Meerwaarde van data
Volgens Peeman is actuele managementinformatie ‘onmisbaar’, omdat hij als CFO moet sturen op cijfers en moet weten wat hij aan de hand van het dashboard kan adviseren aan de directie. “De woningmarkt kent nogal wat uitdagingen op dit moment. Wij ontwikkelen concepten voor een verscheidenheid aan doelgroepen, zowel sociale woningbouw, middeldure woningen als dure woningen. koop en huur. Elk segment kent zijn eigen uitdagingen.” Peeman vertelt dat hij dankzij Growteq voortaan precies kan zien waar Blauwhoed staat qua financiën en planning. “Elk kwartaal monitoren we deze cijfers, stellen we desgewenst onze plannen bij en verschuiven we prioriteiten. Vervolgens gaan we op de inhoud sturen en krijgen we meer grip op onze bedrijfsvoering. Dankzij het sturingsmechanisme van het dashboard kunnen we gaan spelen met bepaalde processen.”
De realisatie van het KPI-dashboard bij Blauwhoed startte ten tijde van de uitbraak van de coronapandemie. Nu alles is opgeleverd, beheert de projectontwikkelaar het systeem grotendeels zelf. Dat laatste was volgens business controller Peder van den Berg van Blauwhoed een specifieke wens bij de ontwikkeling van de dashboards. “Je bent kwetsbaar als je altijd afhankelijk bent van een technische partij, zo weet ik uit ervaring bij een vorige werkgever. Growteq levert de data uit onze software en presenteert deze in een slim datamodel dat ik zelf kan beheren of aanpassen. Growteq was nauw betrokken bij de ontwikkeling van onze dashboards. Ik kijk terug op een prettige samenwerking.”
Actuele stuurinformatie
Elke nacht haalt het dashboard recente data op uit de bronsystemen en zet deze klaar in een datawarehouse. Van den Berg: “Vanaf dit punt kunnen we zelf business logica toevoegen, bijvoorbeeld slimme omzetten toewijzen of rekenregels toevoegen, waarmee Blauwhoed elke dag verzekerd is van actuele stuurinformatie. Het dashboard maakt het voor ons mogelijk om alle ontwikkelingen binnen onze organisatie nauwgezet te monitoren.” Peeman vult aan: “We kunnen voortaan gericht sturen op financiële kpi’s, maar ook kosten en winsten van te ontwikkelen projecten valideren. Zo’n tool maakt ons werk zeker nóg mooier. En ja, natuurlijk levert dit ook geld op.”
‘Inzicht verkrijgen’ was de belangrijkste wens toen Blauwhoed begin 2020 de wens voor een KPI-dashboard en datawarehouse bij Growteq neerlegde, weet Arnoud van der Heiden, commercieel directeur bij Growteq. “Beide hebben we op maat gebouwd. Het dashboard toont in één oogopslag welke projecten Blauwhoed heeft ontwikkeld, verkocht of nog wil acquireren. Ook staan overzichtelijk alle te verwachten kosten, de betrokken partijen en personen en de te verhuren of verkopen eenheden gepresenteerd. Al deze informatie gebruikt Blauwhoed voor actuele managementrapportages. Zo weten ze te allen tijde wat er loopt, welke personen met projecten bezig zijn, wat de winstgevendheid is van een project en wat de kosten zijn.”