‘Tijd over op de klok en ruimte over in mijn hoofd’
Al van jongs af aan was Peter Pors in de weer met verschillende klusjes en wist al snel dat hij zelf een bedrijf wilde beginnen. Dat werd Timmerbedrijf Pors in Hendrik-Ido-Ambacht, hét adres voor kozijnen, deuren, dakkapellen en verbouwingen. In 1997 klein begonnen in een werkplaats, groeide het bedrijf door de jaren heen. Met deze groei is het beleid: zoveel mogelijk automatiseren, en dus ook debiteurenbeheer.
“Bij de start van het bedrijf in een kleine werkplaats kozijnen maken voor enorme villa’s, daar was ik weken mee zoet”, vertelt Peter nostalgisch over zijn eerste jaren. In 2001 nam hij een nieuwe werkplaats in gebruik, maar ook die werd te klein. Zes jaar geleden kwam er meer ruimte, toen het bedrijf verhuisde naar het Noordeinde in Hendrik-Ido-Ambacht. “We hebben machines aangeschaft en een hele productielijn opgezet. De omzet in de fabriek is verdrievoudigd door die machines in combinatie met de juiste software. We richten ons nu vooral op het maken van kozijnen, ramen en deuren. Een paar procent voor particulieren, maar het meeste leveren we voor de aannemers en schilders, zzp’ers, etc. Dat willen we nog flink verder uitbreiden.”
Debiteurenbeheer
Groeien met je bedrijf, betekent onmiskenbaar ook meer administratie. Peter merkt dat hij het druk heeft en ziet graag zoveel mogelijk geautomatiseerd, ook het debiteurenbeheer. Daarvoor wist hij Visser & Visser te vinden. Timo van Houdt, Commercieel projectmanager bij Visser & Visser, heeft de implementatie van Payt op zich genomen, een programma waarmee debiteurenbeheer een stuk sneller gaat. “Mijn dag zit al vol genoeg. Met Payt bespaar ik heel veel tijd om betalingen bij te houden en heb ik controle. Vroeger betekende debiteurenbeheer lijsten uitprinten en afbellen, allemaal handwerk. Dat was ik zat. Ik vond dat er veel te veel geld bij de klanten bleef zitten. Met behulp van Payt worden klanten op professionele en vriendelijke manier benaderd. Ik wil natuurlijk wel dat de band die ik met mijn klanten heb goed blijft.”
Beter betaalgedrag
Peter is erg tevreden over de implementatie en de samenwerking. “Ik zie dat het betaalgedrag beter wordt en de betaaltermijn korter. Het brengt mij rust, overzicht en ruimte. Op woensdag neem ik de ‘speciaaltjes’ door, de rest gaat allemaal vanzelf. Daar hoef ik nu niet meer over na te denken. Tijd over op de klok en ruimte over in mijn hoofd. Omdat ik het kan parkeren.” Vooral het snelle schakelen met Timo kan Peter waarderen. “Ik houd van flink druk op de ketel, en presteer daarmee het beste. Als Timo hier komt, handelen we in één keer alle open endjes af, gas erop! Dat vind ik prettig.”
Goed geoliede machine
Kijkend naar de toekomst zijn er voor Peter nog wel een aantal uitdagingen. “Wat ik zou willen is dat wij een goed geoliede organisatie zijn in alle details. We hebben best spannende jaren gehad, waarin we af en toe ons best moesten doen om de eindjes aan elkaar te knopen. Al dat gedoe kost je energie die niet kunt steken in het opbouwen van je bedrijf. Winst heb je nodig om gezond te kunnen groeien. Daar zijn we nu mee bezig.” Plannen zijn er nog genoeg. “We willen onze kozijnen onder het KOMO-keurmerk verkopen en ons aansluiten bij de Nederlandse Bond van Timmerfabrikanten. Dat zijn allemaal dingen die je doet om je bedrijf op een hoger niveau te tillen. We willen de beste zijn en voor mij is dat als al onze processen van aanvraag tot levering soepel lopen. En dat alle klanten daardoor uitermate tevreden zijn! Dat is toch de ultieme uitdaging?!”