'Spekvers groeit met Visser & Visser'
Groei betekent behoefte aan expertise, weet Martien van der Spek, eigenaar van verswinkel en tuincentrum Van der Spek in Zevenhuizen. Financiële expertise, maar ook kennis op het gebied van HRM. Daarom spart de ondernemer regelmatig met accountants- en belastingadvieskantoor Visser & Visser. “Het is fijn om een partner te hebben die je helpt het totaaloverzicht te houden.”
Vroeger werd Van der Spek nog liefkozend “het appelboertje” genoemd; dé plek waar Zevenhuizen en omgeving haar groente en fruit kocht. Inmiddels is het bedrijf ‘iets’ meer dan dat, en staat er op dezelfde locatie als waar het vijftig jaar geleden allemaal begon een verswinkel, tuincentrum en boomgaard. “Het gevoel van kopen bij de boer is er nog steeds”, legt eigenaar Martien van der Spek uit, die het bedrijf twintig jaar geleden van zijn vader overnam. “We zijn nog altijd een laagdrempelig bedrijf, waar mensen van allerlei pluimage hun groenten, fruit, delicatessen en tuinartikelen komen kopen. Maar inmiddels werken er wel zo’n vijftig medewerkers, wat de bedrijfsvoering behoorlijk heeft veranderd.
Helder personeelsbeleid
Om de groei in goede banen te leiden, wint Van der Spek HRM-advies in bij Visser & Visser. Het HRM-team inventariseerde het bedrijf en keek waar ze van betekenis kon zijn. De uitkomst was allereerst een zogeheten ‘Spekhandboek’; een handboek voor de medewerkers, doorvertaald naar de bedrijfscultuur. “Een handboek dat duidelijkheid schept over CAO-gerelateerde zaken”, legt adviseur HRM Gert-Jan van Bodegraven uit, “maar ook over gedrag op de winkelvloer, regels omtrent pauzes, vrije dagen, ziekte, et cetera. Groei brengt automatisch meer mensen met zich mee. En dat betekent dat je helderheid moet geven als bedrijfsleiding, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Op een manier die past bij het dna en de cultuur van het bedrijf en die iedereen ook daadwerkelijk snapt. Geen wollige formuleringen, maar duidelijke taal.”
Brainstormen over de toekomst
De bedrijfscultuur van Van der Spek is te omschrijven als familiaal, vertelt Van der Spek. “Ondanks het feit dat echt niet iedereen die hier werkt familie is, slechts een klein percentage, gaan we wel zo met elkaar om.” Deze manier van werken straalt eveneens af op de klanten, vervolgt hij. “Voor hen lijkt het alsof we allemaal familie zijn.” Een cultuur die de ondernemer herkent bij Visser & Visser. “Als ik Gert-Jan App, maar ook partner Arie Plug, wordt er binnen no-time gereageerd en ik hoef nooit lang te wachten op een afspraak. Een paar dagen later zitten we doorgaans al aan een bak koffie. Dan brainstormen we over wat er op dat moment speelt, maar ook over de lange termijn. Daar is altijd tijd voor.” Juist door dit persoonlijke contact is Visser & Visser goed in staat om een passend advies te bieden, vult Van Bodegraven aan. “We weten wat er bij een ondernemer gaande is en welke ontwikkelingen en risico’s dit met zich mee kan brengen. Zowel zakelijk als privé.” Verschillende disciplines Van der Spek is niet bang voor risico’s, vertelt hij. “Dat hoort nu eenmaal bij het ondernemen. Maar wannéer ik met risico’s te maken heb, wil ik wel een goede adviseur naast me hebben staan.” Dat Visser & Visser veel verschillende disciplines in huis heeft, is voor hem dan ook een belangrijke meerwaarde. “Visser & Visser biedt niet alleen HRM-advies en -oplossingen, maar controleert en begeleidt eveneens de financiële administratie. En dit alles wordt inzichtelijk gemaakt via een online portal. Zo weet ik altijd of we op de juiste weg zijn, of waar het beter kan.” Echt een fijne sparringpartner, benadrukt Van der Spek. “De specialisten begrijpen wat je als ondernemer voor ogen hebt, en spreken dezelfde taal.”
‘Goede mensen helpen je bedrijf groeien’
De visie van Van der Spek is, dat de sfeer in het vers- en tuincentrum blijft zoals het nuis, maar de groei gestaag doorzet, vertelt de ondernemer. En in het nastreven hiervan, staat hij midden in het bedrijf. “Mijn medewerkers krijgen veel verantwoordelijkheid, maar ik sta wel met mijn ‘voeten in de klei’, zodat ik weet wat er leeft, bij hen en bij mijn klanten.” Die eigen verantwoordelijkheid vindt de ondernemer belangrijk. “Goede mensen helpen je bedrijf groeien. Daarom investeer ik in mensen en bied ik ze de mogelijkheid om door te groeien. Ik wil mijn klanten net een beter advies en betere service bieden dan de rest. Daar heb je deskundigheid en servicegerichtheid voor nodig.” Medewerkers moeten de visie van een ondernemer begrijpen, vindt Van der Spek. “Een duidelijk personeelsbeleid zoals dat in overleg met Visser & Visser tot stand is gekomen helpt daarbij.” HRM-advies is belangrijk, vindt Visser & Visser. Nieuwe wet- en regelgeving volgen elkaar in rap tempo op. Tevens is het voor veel organisaties een uitdaging om het juiste personeel te vinden én te behouden. Daarom bouwt het bedrijf de afdeling HRM-advies steeds meer uit. Een goede vertaalslag maken naar een organisatie is daarbij het belangrijkste, benadrukt Van Bodegraven. “Door te kijken naar het dna van een organisatie kun je specifiek bieden wat een bedrijf nodig heeft om gezond door te groeien.”Als ondernemer groei je eveneens, vertelt van der Spek tot besluit. “En dan is het belangrijk dat je totaaloverzicht houdt. Ik vind het fijn dat Visser & Visser hierin meedenkt, adviseert en ondersteunt. Samen kom je verder.”