Onze VOC-mentaliteit maakt het verschil
Toen de crisis genadeloos toesloeg in de bouw legden Marc Mulder en Iman Braal de basis voor Zettex als multinational. Waar andere bedrijven omvielen, vond de leverancier van industriële producten het succes over de grens. “Lef hebben is stap 1, maar een goede adviseur is goud waard.”book.
Een weekje in het klooster vormde in 2012 de aftrap van de internationalisering van Zettex. Eigenaren Marc Mulder en Iman Braal volgden bij de nonnen een opfriscursus Duits. “We zagen op een Duitse beurs hoe ver de buitenlandse markt qua technologische ontwikkeling achterligt op de onze. We wisten zeker dat hier potentieel voor ons lag”, vertelt Marc. Iman vult hem aan: “Lijmen, kitten en technische spuitbussen van Nederlandse kwaliteit zijn de allerbeste die je kunt krijgen in de wereld. Hoewel we geen ervaring hadden met exporteren, besloten we toch de stap te zetten. Hollandse bluf? Jazeker, maar dankzij die VOC-mentaliteit maken we nu wel het verschil.”
Geen marktonderzoek, wel lef
Zettex doet anno 2019 zaken over de hele wereld. Vanuit verschillende productiefaciliteiten in Nederland (hoofdvestiging Moerdijk), Engeland en Polen en verkoopkantoren in Dubai en Turkije bedient het bedrijf haar klanten. De belangrijkste doelgroepen zijn: de bouw, dakbedekking, industrie en automotive. Het succes staat in schril contrast met de bedrijfseconomische situatie toen Marc net voor het bedrijf begon.
“Beiden zijn we als vertegenwoordiger gestart voor Zettex. Iman in 1998, ik eind 2004. Na onze eerste ontmoeting hadden we direct een klik.” De samenwerking mag uitstekend zijn, Zettex komt in 2005 in zwaar weer terecht. Iman blikt terug: “We werden verkocht aan investeerders. Veel medewerkers stapten op na die boodschap. Ook ik wilde voor mezelf beginnen. Eén van de investeerders verzekerde me echter dat Zettex erdoorheen zou komen. En dat ie graag met me verder wilde. Als mede-eigenaar. Ik was best vereerd. Ik mocht ook aangeven wie ik dan in mijn team wilde. Dat was Marc. Zo bleven we beiden binnenboord.”
Onze redding
Als in 2010 de investeerders zijn vertrokken, koopt het duo de laatste aandeelhouder uit. “We staken onze nek in de schulden in een barslechte tijd. Maar we geloofden erin, ook al vielen om ons overal bouwbedrijven om. Ook onze orderportefeuille liep langzaamaan leeg. In 2010 ging het nog wel, maar in 2011 controleerden we zelfs of onze fax het nog wel deed. Zo stil was het hier”, herinnert Marc zich.
De jonge ondernemers beseffen dat er iets moet gebeuren. In 2012 nemen ze ‘de gok’. Ze bezoeken een beurs in Duitsland en starten -na hun opfriscursus- hun internationale avontuur. “Met succes dus”, vertelt Marc. “Niet alleen in Duitsland, maar vanuit heel Europa wisten afnemers ons te vinden. Iedereen wilde onze innovatieve technologie hebben. Het gaf echt een kick dat we weer mogelijkheden in de markt hadden gevonden. Het was crisis in Nederland en Zettex groeide tegen de stroom in. Die stap naar het buitenland hebben we weliswaar doorgedramd, maar was achteraf gezien wel onze redding.”
Internationale vraagstukken
Tijdens een beursbezoek in Dubai in 2013 zien Iman en Marc hoe ‘de bouw losgaat in het Midden-Oosten’. Dat biedt perspectief en dus staan ze in 2014 zelf met een stand op de bewuste beurs. Daarmee is ook de wereldwijde handel voor Zettex een feit. “De stap naar Dubai maakte het noodzakelijk om een specialist in te schakelen voor alle internationale vraagstukken. Internationaal zakendoen biedt enorme kansen, maar door de hoeveelheid regels hadden we ook meer fiscale en juridische kennis nodig”, zegt Iman. Hij kent uit zijn netwerk Visser & Visser. “Ik wist dat zij gespecialiseerd zijn in international business. Dat ze een kantoor hebben in Dubai maakte het voor ons extra aantrekkelijk.”
Het duurt niet lang of Zettex opent met de hulp van Visser & Visser ook een kantoor in Dubai. (‘Een gouden advies!’) Van daaruit breidt Zettex de afzetmarkt in het Midden-Oosten verder uit. Ook Iran is intussen afnemer. “Concurrenten vragen ons hoe we dat voor elkaar hebben gekregen. Handel met Iran is niet vanzelfsprekend, zo willen de media ons doen geloven. Wij zijn er eigenlijk gewoon naar toegevlogen. Stonden wel zonder visum aan de grens, maar zijn uiteindelijk toch binnen gekomen. Waar andere bedrijven eerst lange tijd marktonderzoek doen, gebruikten wij ons lef en stapten er gewoon op af. Geen marktonderzoek, wel tonnen per jaar aan orders uit Iran”, klinkt het trots.
Lessen leren
Bravoure mag de eerste stap naar het succes zijn geweest, de heren weten intussen dat ze niet zonder goede bedrijfsadviseur kunnen. Iman: “We hebben de markt met lef veroverd, maar we hebben veel geleerd gaandeweg. Sterker nog, een bedrijf runnen betekent elke dag nieuwe dingen leren. Van klanten, van de markt, van elkaar en van een goede bedrijfsadviseur naast je. Wij waren bijvoorbeeld best tevreden over onze cijfers. Onze adviseurvan Visser & Visser dacht daar anders over. Hij zei: Let eens op je marges. Ook gaf hij advies over onze afhankelijke positie ten opzichte van onze leveranciers. Allemaal zaken die we hebben aangepakt. Intussen werken we aan een nieuwe fabriek in Polen en hebben we intern onze bedrijfsprocessen geoptimaliseerd. Vorig jaar nog is ons CRM-pakket aangepast. De volgende stap is dat we ons bedrijf gericht gaan sturen met actuele cijfers uit dashboards. Want qua winstoptimalisatie is er zeker nog werk aan de winkel. En dat is meteen de echte toegevoegde waarde van Visser & Visser. Wij veroveren de wereld, maar zij brengen ons echt verder.”