‘Mijn webwinkel Neweco is uitgegroeid tot een merknaam’

vrijdag 11 juni 2021

Het motto dromen, durven, doen is Emiel Schols van Neweco uit Leerdam op het lijf geschreven. De ondernemer is constant bezig met de optimalisatie en uitbreiding van zijn webshop in microvezel schoonmaak- en badtexiel. En met succes. In het roerige coronajaar transformeerde hij met de hulp van Visser & Visser zijn eenmanszaak tot een bv.

Vanuit een heuse kantoortoren in Leerdam leidt Emiel Schols zijn onderneming in microvezel schoonmaak- en badtextiel. Dagelijks gaan er duizenden schoonmaakdoekjes, handdoeken, vloerreinigers en schoonmaaksprays over zijn digitale toonbank. In katoen of microvezel en in alle soorten, kleuren en maten. “Het is geen webshop met spannende artikelen”, erkent Emiel. “Maar wel een met producten die een herhaalaankoop uitlokken. En dat is precies mijn opzet geweest toen ik 10 jaar geleden startte met mijn webwinkeltje. Neweco is inmiddels uitgegroeid tot een merknaam in schoonmaak- en badtextiel.”

Emiel is een ondernemer in hart en nieren. Naast Neweco runt hij nog diverse bedrijven. “De handelsgeest zat er al vroeg in. Als tiener zocht ik in de Snuffelkrant goedkope brommertjes, knapte deze op en verkocht ze door met winst.” Na zijn studie ging hij in de zaak van zijn broer aan de slag. Al snel runde hij zijn eigen onderneming. Sindsdien staat de ondernemer niet stil. Hij optimaliseert continu zijn assortiment en probeert online verkooptools uit. Dat levert hem veel extra omzet op. “Het is ongelooflijk wat de positie of de kleur van een bestelbutton doet bij een consument. Dat geldt ook voor de fotografie in je webshop.”

Lef

Het motto dromen, durven en doen is Emiel op het lijf geschreven. “Soms word ik ’s nachts wakker, dromend van nieuwe artikelen en dan denk ik: ik ga het gewoon doen!” Maar de ondernemer windt er geen doekjes om: soms heeft hij ook te veel lef. “Inkopen gaan meestal per 250 stuks. Slaat iets niet aan, dan zit ik toch met die voorraad.” Hij noemt hondenbadjasjes en fleurige brillenpoetsdoekjes voor kinderen als minder geslaagde dromen. Het merendeel van zijn ideeën pakt echter goed uit. Zijn jongste succes? Een gouden vaatdoek. “Binnen 24 uur had ik er al ruim 40 verkocht. Dan weet ik dat ik meteen voorraad moet bijkopen. Je moet in mijn branche snel kunnen opschalen”, weet Emiel uit ervaring. Zo leverde corona hem vanaf de uitbraak van de pandemie bergen extra orders op. “Iedereen begon als een gek schoon te maken. Van 5.000 sprayflacons per jaar, verkocht ik opeens 10.000 stuks in één week aan een grote supermarktketen naar nog eens 20.000 flacons korte tijd later. In het eerste half jaar van de coronacrisis verkocht ik 100.000 flacons. Veel ondernemers zaten in zak en as vanwege corona en ik zat in mijn torentje vol ongeloof te kijken hoe mijn verkopen tot recordhoogtes stegen.”

Comfort en voordeel

Midden in dat roerige jaar zette Emiel zijn eenmanszaak om in een BV. Relatiemanager Leonie Vermeulen en fiscalist Ralph Mulckhuijse van Visser & Visser begeleidden hem bij die transitie. “Het fijne van een BV is dat ik nu niet meer privé aansprakelijk ben voor als er wat onverwachts in de zaak gebeurt. Onder de streep levert het me ook voordelen op.” Leonie legt uit hoe Visser & Visser bij de transitie goed gekeken heeft naar wat Emiel als klant wil aan comfort en fiscaal voordeel. “We hebben echt gekeken naar wat het beste bij hem past.” Ralph somt de fiscale voordelen op en vertelt hoe hij Emiel wegwijs heeft gemaakt in de wereld van diverse belastingen. Emiel roemt de samenwerking die een klein jaar oud is. “Het contact is erg goed, ze reageren altijd snel en geven me inzicht in belangrijke zaken. Bijvoorbeeld wat ik kan verwachten qua inkomensbelasting. Maar ook ondersteunden ze mij in drie weken met de financiering voor een nieuwe woning. Die kocht ik ook nog even tussendoor”, lacht hij.

De ondernemer krijgt binnenkort van Visser & Visser zijn dashboard met jaarcijfers gepresenteerd. “Dat geeft me hopelijk weer wat meer rust. Nu kijk ik soms naar mijn kastje met inkoopfacturen en stop ik acuut met dromen. Terwijl dat juist zo goed kan zijn voor mijn webshop…”

neweco.nl