Ik wil dat mijn patiënten zich gezien en gehoord voelen

donderdag 20 februari 2025

Marvin Kroos had al vroeg een duidelijk beeld van zijn toekomst: tandarts worden. Met passie voor zowel het vak als persoonlijke aandacht begon hij zijn loopbaan in een bestaande praktijk. Toch groeide het verlangen naar meer zelfstandigheid en flexibiliteit. In november vorig jaar zette hij de grote stap en startte zijn eigen praktijk, Tandartspraktijk Poortugaal. Branchegroep Zorg van Visser & Visser, specifiek Harro de Haan en Timothy Klop, hielp Marvin bij het opzetten van zijn praktijk en de volgende stappen.

“Bij veel ketens draait het vooral om omzet”, vertelt Marvin. “Dat is niet verkeerd, maar ik miste daar vaak de persoonlijke connectie. Ik wil dat mijn patiënten zich gezien en gehoord voelen. Het persoonlijke contact met mensen, hen geruststellen en vragen naar hun dag, daar krijg ik energie van. Als ik na een werkdag met een schorre stem thuiskom, dan is mijn dag geslaagd.” Om dit te kunnen realiseren was de beste oplossing om een eigen praktijk te beginnen waar Marvin zijn eigen idealen kon verwezenlijken. Zijn doel is een dorpspraktijk waar mensen niet met angst voor de tandarts komen, maar zich op hun gemak voelen. Een plek waar persoonlijke zorg en aandacht voor de patiënt prioriteit zijn. De leegstaande ruimte in Poortugaal waar hij via een bekende op werd gewezen bleek de perfecte locatie. “Dicht bij huis, zodat ik minder reistijd heb en dus meer tijd voor mijn gezin. En qua omvang precies wat ik zocht: niet te groot want het is niet mijn doel om hard te groeien, maar wel de ruimte om een warme en knusse sfeer te creëren.”

De start van de praktijk

Het starten van een eigen praktijk betekende ook het schrijven van een gedetailleerd ondernemersplan. Marvin had nooit eerder nagedacht over alle aspecten die bij het runnen van een praktijk komen kijken, van verzekeringen tot apparatuur en de kosten van personeel. Gelukkig kreeg hij hierin begeleiding van Harro de Haan van Visser & Visser. “Harro stelde kritische vragen en zorgde ervoor dat ik echt goed nadacht over de toekomst van mijn praktijk en hoe ik wil dat mijn praktijk eruit ziet. Er zijn heel veel dingen die in je hoofd zitten, maar het is belangrijk om het ook op papier te gaan zetten en letterlijk uit te schrijven wat je visie is en hoe je dingen wilt aanpakken. En dan kan het gebeuren dat het in de praktijk anders loopt, maar je hebt wel helder wat je doelen zijn en wie je bent als ondernemer.”

Oorspronkelijk had Marvin namelijk een praktijk voor gezinnen voor ogen, met een focus op jongere patiënten. In de praktijk blijkt echter dat een groot deel van zijn klantenbestand uit oudere patiënten bestaat. “Dat was in het begin even schakelen, maar het mooie is dat mijn werkwijze – gericht op persoonlijk contact en maatwerk – net zo goed aansluit bij deze doelgroep”, vertelt Marvin.

Feestelijke opening

In november 2024 werd de praktijk feestelijk geopend met een groots openingsfeest. Familie, vrienden, collega-tandartsen en zakelijke relaties waren aanwezig om dit bijzondere moment met Marvin te vieren. “Het voelde als de spannendste spreekbeurt uit mijn leven”, zegt Marvin lachend. “Ik had van tevoren een speech voorbereid, maar uiteindelijk had ik mijn aantekeningen niet nodig. Het was geweldig om te zien hoeveel mensen de moeite namen om hierbij te zijn. Ik kon niet met iedereen uitgebreid praten, maar de sfeer was fantastisch.”

Voor Marvin betekende de opening niet alleen een formele start, maar ook een persoonlijk hoogtepunt. “Het voelde een beetje als trouwen: je weet dat het een belangrijk moment is, maar het gaat zo snel voorbij dat je amper de tijd hebt om alles echt te bevatten. Ik was ook blij dat de officiële opening achter de rug was en dat ik kon doen waar ik voor gekomen ben: werken in de praktijk en mijn patiënten helpen.”

Optimaliseren van processen

Nu de praktijk succesvol draait, komt er een volgende fase waarin het optimaliseren van processen en de financiële administratie aandacht verdienen. Timothy Klop, eveneens werkzaam bij Visser & Visser, helpt hierbij door het koppelen van systemen en het creëren van inzichtelijke dashboards. “Administratief gezien willen we alles zo gestroomlijnd mogelijk maken, zodat we efficiënt kunnen werken en beter inzicht hebben in onze cijfers. Het fijne is dat ik bij Visser & Visser voor alles terechtkan. Of het nu gaat om belastingzaken, financieel advies of procesoptimalisatie, ik weet dat ik de juiste ondersteuning krijg”, legt Marvin uit. “Vooral voor mijn vrouw is dit een belangrijke stap, omdat zij een groot gedeelte van de administratie beheert. Dan is het fijn om inzicht te hebben in investeringen, aflossingen, inkomsten en resultaten.”

Daarnaast is het voor Marvin belangrijk om de prognoses die hij eerder opstelde nauwgezet te blijven volgen. “Met de dashboards van Visser & Visser hebben we real-time inzicht en kunnen we beter sturen op onze cijfers.” Dit helpt niet alleen bij het beheren van de kosten, maar ook bij het plannen van investeringen en het opbouwen van een stabiele toekomst voor de praktijk.

Met een groeiend team en een stabiele patiëntenstroom kijkt Marvin positief naar de toekomst. “Ik wil de praktijk verder laten groeien, maar wel met behoud van de persoonlijke aanpak die voor mij zo belangrijk is. Uiteindelijk draait het niet alleen om de cijfers, maar om de mensen.”

Aanspreekpunt
Harro de Haan AA RB CFP®
Accountant

Meer klantverhalen