Hoe AMS Barging groeit in een kapitaalintensieve business
Wie aan Igor Jansen en Ton van der Molen van AMS Barging vraagt hoeveel schepen ze hebben, moet wel even doorvragen. Want het zijn er elf, maar er blijken nog drie schepen opgeleverd te worden de komende tijd. En over een paar jaar kunnen het er zomaar zeventien zijn, of twintig… Over groeikracht dankzij een winning team.
AMS Barging is een binnenvaartrederij, gespecialiseerd in tankvaart. De schepen van AMS Barging vervoeren en bunkeren brandstoffen. En dat gebeurt bepaald niet met roeibootjes. Ter illustratie: het schip waarmee het ondernemingsavontuur begon, had een voor toen ongekende capaciteit van 9000 ton en kostte een lieve duit. Igor kocht het samen met zijn vader, die jarenlang op een eigen schip had gevaren. “Na een paar jaar was dat schip een paar miljoen euro meer waard”, zegt Igor. “Jarenlang was er een tekort aan schepen, waardoor ze voortdurend in waarde stegen. Dat was een mooie basis voor financieringen.”
Twee schipperszonen
Igor werd schipper, precies zoals hij dat van jongs af wilde. Maar hij wilde méér: groeien, en investeren in meer schepen. Schipperszoon Ton, een vriend van Igor, werd compagnon en schipper op het derde schip. “Ik wilde altijd al gaan ondernemen”, zegt Ton, “en ik besloot er vol voor te gaan.” De recente geschiedenis heeft duidelijk gemaakt wat dit betekent…
Internationale award
De – toen nog - dertigers lieten een schip bouwen naar eigen inzicht. Aangedreven door elektriciteit, opgewekt door een dieselmotor waarvan de uitlaatgassen door katalysatoren worden gereinigd. In 2011 werd het schip verkozen tot het op twee na beste schip van de wereld! Bij de uitreiking van de award ontbraken Igor en Ton overigens: ze moesten varen. Zo ging het: alles werd door de ondernemers vanuit ‘de stuurhut’ geregeld. En ondertussen groeide de vloot.
Vooruitkijken
Het typeert de kracht van het ondernemersduo. Igor en Ton combineren de ervaring en technische kennis van een schipper met ondernemersgeest. Met een enorme drive realiseerden ze groei. Ze gingen allebei van boord, leidden vanuit kantoor de operatie in goede banen, namen mensen aan, en bleven maar hollen. “Het was voor zowel ons team als onszelf niet vol te houden. Daarom hebben we twee jaar geleden resoluut besloten een operationeel manager aan te nemen. Dat heeft rust gebracht voor iedereen. We hebben weer de tijd en de rust om vooruit te kijken”, zo blikken de twee terug. “Maar we zijn blij dat we gas hebben gegeven, anders hadden we niet gestaan waar we nú staan.”
Vertrouwen van banken
Al lag het groeitempo hoog, Igor en Ton dachten niet alleen in termen van omvang. Heel bewust bouwden ze de afgelopen jaren ook aan een professionele organisatie. Samen met Visser & Visser werd de complexe organisatie geherstructureerd. Growteq bouwde een dashboard dat elk moment realtime inzicht in het bedrijf geeft. En niet voor niets. “We willen in 2027 zo’n 17 tot 20 schepen hebben. Die doelstelling is alleen haalbaar als we het vertrouwen van banken krijgen. Zowel bij de fiscale herstructurering als de inrichting van ons dashboard hebben we daarom veel aandacht gehad voor de belangen van de bank.”
Winning team
Keer op keer ging de ondernemers aan tafel met fiscalist Harold van den Berge van Visser & Visser en senior adviseur corporate finance Patrick Cox van Arpentus. “We vormen echt een winning team, dat helemaal op elkaar is ingespeeld”, stellen Igor en Ton. “De financieringskennis van Arpentus is voor ons cruciaal. We hebben samen met hen zes grote financieringsaanvragen gedaan bij verschillende banken, en ze zijn allemaal gelukt. Kijk, als we met Patrick aan tafel zitten bij een bank, worden we niet met een kluitje in het riet gestuurd. We zijn dan een gelijkwaardige onderhandelingspartner.”
Professionaliteit
Met de nodige investeringen in het vooruitzicht, zijn Ton en Igor maar wat blij met deze samenwerking. “We kijken uit naar de samenwerking in de toekomst. De manier van werken, de kennis en professionaliteit van partners als Visser & Visser, Arpentus en Growteq maakt ons echt blij. Daar komen we mee vooruit!”
Snel schakelen
De snelheid ligt hoog bij AMS Barging, daar kunnen Patrick Cox van Arpentus en Harold van den Berge van Visser & Visser over meepraten. “Onlangs waren we de financiering van een schip aan het afronden. Ondertussen hadden Igor en Ton alweer een ander schip gekocht. Een buitenkans voor hen. Dan moet je snel schakelen. En dat kan ook. Als we hen om informatie vragen, krijgen we heel snel complete en juiste cijfers. Dat helpt bij het realiseren van een financiering tegen goede voorwaarden.”