Elke schoen ademt negen generaties vakmanschap
Schoenfabriek Van Bommel uit Moergestel heeft een geschiedenis die teruggaat tot 1718. Het Brabantse familiebedrijf, bekend om zijn hoogwaardige schoenen, blijft ondanks uitdagingen groeien en innoveren. Mede dankzij digitale oplossingen van Growteq.
“Midden-Brabant was lange tijd het hart van de schoen- en lederindustrie met honderden schoenfabrieken en leerlooierijen. Maar kijk…” Pepijn van Bommel wijst naar de boekenplanken vol schriftjes in de bibliotheek van Schoenfabriek Van Bommel, die drie eeuwen schoenhistorie herbergt. “…allemaal faillissementsboekjes. Ooit gekregen van een verzamelaar, omdat wij als enige schoenfabriek overeind gebleven zijn”, vertelt de commercieel directeur die samen met zijn broers Reynier en Floris het familiebedrijf runt.
Al 300 jaar is Van Bommel in Moergestel gevestigd. Pepijn schetst hoe het familiebedrijf overeind bleef in een sector waar veel fabrieken verdwenen. “Veel schoenfabrikanten waren in de eerste plaats fabrikant en 95% van de tijd bezig met het aansturen en optimaliseren van de schoenfabriek. Onze familie heeft zich altijd op de verkoop gericht. Dat heeft ons altijd net iets anders gemaakt dan anderen.” Die commerciële inslag is een van de redenen dat Van Bommel generaties lang succesvol is. Toch was het niet altijd vanzelfsprekend dat de volgende generatie het stokje zou overnemen. “Mijn vader oefende nooit druk uit op ons om in het familiebedrijf te stappen. Hij had drie passies: de schoenfabriek, wielrennen en schaatsen. Twee ervan stimuleerde hij volop. Over de schoenfabriek sprak hij nooit met ons. Desondanks rolden we erin. We zijn alle drie overigens nooit gaan wielrennen of schaatsen.”
Vakmanschap en toewijding
De schoenfabriek ademt vakmanschap en toewijding. Op de werkvloer worden nergens concessies gedaan aan kwaliteit. Elke schoen wordt met zorg en precisie gemaakt. Na in totaal 280 handelingen is een Van Bommel-schoen pas klaar. Borden boven de werktafels herinneren aan het belang van kwaliteitswerk: Denkt aan de dag van morgen, door mooi werk minder zorgen en Vakmanschap vestigde ons merk, handhaaft dit door keurig werk.
“Mijn grootvader sprak ooit de werkvloer toe in een crisistijd. Hij zei: Dit zijn zware tijden. Moeten we een product van lagere kwaliteit maken om te overleven? Nee! Daarmee zou al het werk van de voorgaande generaties teniet worden gedaan. Deze mentaliteit heeft ons door moeilijke tijden heen geholpen, inclusief de recente coronapandemie. De retail ging dicht, maar we hielden vertrouwen en bleven vasthouden aan onze kernwaarden. Dan kijk je dus letterlijk wie je bent, waar je vandaan komt en dat bewaak je voor de toekomst."
Het bedrijf paste zich steeds aan de veranderende markten aan. Zoals de overgang van pure wholesale naar een mix van eigen retail, e-commerce en partnerships met platforms zoals Zalando en Omoda. Pepijn legt uit dat deze transitie essentieel was voor de toekomst van het bedrijf: “Met alleen wholesale kun je niet overleven anno 2024.”
Quote: ‘Traditie en innovatie gaan hier hand in hand’
Een belangrijke rol in deze transitie speelde Growteq. Het IT-bedrijf hielp bij de implementatie van digitale oplossingen, waaronder een CRM-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat Van Bommel grip houdt op zijn internationale operaties en klantrelaties. Pepijn vertelt: "Als jij in je bedrijf een CRM-systeem introduceert, dan maak je jezelf daar niet vanzelfsprekend geliefd mee. Vertegenwoordigers kunnen denken dat je hen wilt controleren met data. De kunst is om te laten zien dat het hen helpt bij hun werk. Vroeger had mijn opa gewoon alle informatie over klanten in zijn hoofd. Maar met de groei en de complexiteit van onze internationale operaties is digitalisering onmisbaar geworden. Het CRM vervangt het hoofd van mijn opa.”
Wim van der Giessen, partner bij Growteq en verantwoordelijk voor Salesforce, vertelt hoe Van Bommel de werkvloer zover kreeg om de digitalisering te omarmen: ”Pepijn heeft het vermogen om complexe processen eenvoudig uit te leggen en de platte structuur van het bedrijf, wat heeft bijgedragen aan het succes van de implementatie. Pepijns ideeën zijn door zijn collega’s heel goed geadopteerd." Wim benadrukt verder het belang van kwaliteit in elk detail van de samenwerking. “Van Bommel staat voor sublieme kwaliteit. Dat moet ook in de klantbeleving zitten. Alles moet top zijn, zelfs een klein detail zoals de juiste vertaling van een beoordelingsformulier."
Pepijn is enthousiast over de samenwerking met Growteq: “Wim en ik begrijpen elkaar. We zijn beiden pragmatisch en dat maakt onze samenwerking succesvol. We hebben ervoor gekozen om zaken stap voor stap aan te pakken. We zien nu dat de verkoopteams zelf om meer digitale oplossingen vragen, omdat ze de meerwaarde van het CRM zien.”
Kunstmatige intelligentie
Pepijn kijkt met vertrouwen naar de toekomst. Zijn bedrijf omarmt voorzichtig nieuwe technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, om de efficiëntie te verhogen en de klantbeleving verder te verbeteren.
Arnoud van der Heiden, partner bij Growteq, ziet hierin een enorme potentie: “Kunstmatige intelligentie kan klantvragen efficiënter afhandelen, wat ons in staat stelt om nog sneller en beter in te spelen op de wensen van onze klanten.”
Pepijn hierover: "We kiezen ons moment heel bewust. We hebben niet de ambitie om te pionieren, maar kijken ook niet de kat uit de boom. Onze wil om te blijven vernieuwen zonder onze oude kernwaarden los te laten, leidt ons door de toekomst. Met partners als Growteq lukt het om te blijven groeien en innoveren”
*Dit artikel is ook verschenen in het magazine Deel! van Visser & Visser. Klik hier om meer verhalen te lezen, waarin je ontdekt hoe we ondernemers op allerlei vlakken vooruit helpen vanuit ons platform voor ondernemerschap.