Een sterke bedrijfscultuur als basis voor groei
Wat in 1963 begon als een bescheiden notenkraam op de markt, is in korte tijd uitgegroeid tot een succesvol online platform. Een platform waar niet alleen noten verkocht worden, maar een breed assortiment van superfoods en gedroogd fruit tot chocolade en cadeausets. Arjon en Eveline Groeneveld, eigenaars van de Notenshop, zijn de drijvende krachten achter deze indrukwekkende transformatie. Om de groei beheersbaar te houden en klaar te zijn voor verdere groei werd de hulp ingeschakeld van Visser & Visser.
De roots van De Notenshop liggen op de markt, waar de ouders van Arjon jarenlang noten verkochten. In 2014 nam Arjon de stap om een webshop te beginnen. De aanleiding was eenvoudig en klantgericht: vaste klanten die hun noten bij de kraam op de markt kochten, verhuisden en wilden de lekkere noten blijven bestellen. Wat destijds een logische uitbreiding leek, bleek het startpunt van een indrukwekkende groei. “De overstap naar online ging in de versnelling tijdens de coronapandemie”, vertelt Arjon. “We merkten dat het moeilijker werd om op de markt te blijven verkopen in verband met de strenge maatregelen. Daarnaast gingen de bestellingen via de webshop hier door het dak.
Hét moment om het bedrijfsmodel te verschuiven naar volledig online. Daarvoor moest het bedrijf snel schakelen en uitbreiden, wat leidde tot het loslaten van de marktkramen en een volledige focus op de webshop. Een beslissing die een schot in de roos bleek.
Elkaar aanvullen
Lopend door de productie- en opslaghallen vertelt Arjon tussen neus en lippen door hoeveel orders er per dag de deur uit gaan: … pakketjes die elke dag door de bezorgdiensten worden opgehaald voor bezorging. Een belangrijk onderdeel van het succes van De Notenshop is de bedrijfscultuur die Arjon en Eveline hebben weten te creëren. Er wordt veel aandacht besteed aan een open en informele werksfeer, waar ruimte is voor persoonlijke groei en waar medewerkers zich gehoord voelen. Eveline speelt een belangrijke rol in het behouden van deze bedrijfscultuur. “Ik vind het belangrijk dat medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelen, en doe regelmatig een rondje bij de mensen om te vragen hoe het met ze gaat. Even vragen hoe je vakantie was. Die kleine dingen maken een groot verschil”, zegt Eveline. Arjon vult aan: “Daarin verschillen Eveline en ik echt van elkaar. Waar zij altijd een praatje met iemand maakt, ligt mijn focus veel meer op nieuwe plannen maken en het merk naar buiten toe versterken. Daar ligt mijn kracht.” Een sterk duo dus, dat elkaar goed aanvult.
De ambitie van De Notenshop is om te blijven groeien. Arjon droomt ervan om het merk in elke Nederlandse keuken te zien. "Ik wil het merk gewoon blijven bouwen. Dat vind ik gewoon heel tof om te doen”, zegt hij enthousiast. De uitbreiding van het productaanbod, variërend van noten tot gezonde snacks en voedingssupplementen, en de aanwezigheid op sociale media met inspirerende recepten, helpen bij het versterken van de merkidentiteit.
Groeien en leren
Met groei komen uitdagingen, vooral als het gaat om personeelsbeheer en procesoptimalisatie. De overstap naar Visser & Visser heeft geholpen bij het verder professionaliseren van processen. Arjon: “We groeiden zo hard dat we behoefte hadden aan data. Hoe zijn de marges? Hoe sta ik ervoor? Dat wil ik als ondernemer weten, maar dat inzicht hadden we op dat moment niet. Met bijna 35 miljoen omzet kun je niet langer sturen op een bankrekening. We hebben nu veel meer grip op onze cijfers.” Ook op gebied van salarisadministratie zijn grote stappen gezet met de implementatie van salarissoftware Nmbers. Waar eerst nog gewerkt werd met Excelsheets, doen de systemen dat nu automatisch. Een verandering die tijdswinst en vermindering van werkdruk oplevert. Daarnaast benadrukt Eveline dat de samenwerking ook een leerproces is geweest. “We leren onwijs veel in een korte tijd, zoals hoe je contracten kunt opstellen en aanpassingen kunt maken zonder volledig nieuwe documenten te hoeven maken. Het fijne is dat bij Visser & Visser altijd iemand klaarstaat om ons te helpen. Dat geeft ons niet alleen het vertrouwen dat alles goed loopt, maar biedt ook ruimte om zelf te groeien en te leren.”