'Een directeur met waarschijnlijk de grootste Legoverzameling'
Wat hebben een lekbak voor een wasmachine, ventilatieroosters, een sulky (ponykar), reclamedisplays en constructiespeelgoed met elkaar gemeen? Ze worden allemaal gemaakt door Nedco in Nieuwerkerk aan den IJssel. Jan Nederlof vertelt over het veelzijdige bedrijf dat hij samen met zijn broers Bastiaan en Pieter runt.
Succesvol familiebedrijf
Een directeur die met Lego speelt. Sterker nog, een directeur met waarschijnlijk de grootste Lego-verzameling van Nederland. Jan Nederlof is er trots op. Al was het maar omdat hij dankzij zijn hobby ooit in aanraking kwam met Sluban, een speelgoedmerk met vergelijkbare bouwstenen als Lego, maar dan stukken voordeliger gemaakt. En daar waar voordeel te halen is, zit handel in, leerde Jan van zijn vader die 30 jaar geleden Nedco oprichtte. Dankzij die handelsgeest werd Sluban in 2009 een succesvol onderdeel van het familiebedrijf. “Eigenlijk zijn al onze bedrijfsonderdelen ontstaan door zaken die toevallig op ons pad kwamen en waar we handel in zagen. We zijn niet van de marktonderzoeken om te kijken of iets succesvol kan zijn. Soms moet je dingen gewoon doen.”
In november 2016 is het 30 jaar geleden dat vader Nederlof aan de keukentafel en in een omgebouwde slaapkamer in Capelle aan de IJssel plastic lekbakken voor wasmachines ging verkopen. Een uitvinding die door wasmachinefabrikanten als ‘overbodig’ werd aangeduid, maar die door de markt werd omarmd. Omdat zijn voorraad niet in zijn slaapkamertje pasten, gebruikte hij twee schuren voor de opslag. Vanwege succes verhuisde hij al snel naar een pand in Rotterdam waar hij 300 m2 opslag had.
Marktleider
In 1991 breidde Nedco de dienstverlening uit met ventilatieroosters. “De beste zet ooit” zegt Jan. “Samen met onze wasmachine-accessoires zijn de ventilatieroosters ons meest verkochte product. We zijn zelfs marktleider op het gebied van witgoedaccessoires.” Naast dit aanbod verkoopt Nedco ook plastic displays. “Die handel is ontstaan in de begintijd toen we onze condens-opvangbakken voor de wasdroger nog in Amerika kochten. Deze werden per container verscheept. Met plastic displays konden we de dure containers afvullen en zo de kosten per vracht drukken.”
Na twee jaar schafte Nedco een spuitgietmatrijs aan. Daarmee kon het voortaan zelf roosters maken. “Omdat de verkoop van displays zo goed liep, zijn we daar mee doorgegaan. Ook deze maken we voortaan zelf. Voordeel is dat we hierdoor niet meer alleen standaardproducten aanbieden, maar ook kleine series of gepersonaliseerde displays. Da’s de kracht van een eigen fabriek. We zijn in staat om 1 of 25 roosters van één soort te maken. Onze afnemers zijn er blij mee.”
Vier pijlers
Met een scherpe neus voor handel is Nedco in 25 jaar uitgegroeid tot een bedrijf met 110 medewerkers en vestigingen in Nieuwerkerk aan de IJssel en Jinjiang (China). Intussen bestaat Nedco uit vier pijlers: Nedco kunststoffen, Nedco Display, Sluban en Nedco China Int. Nedco kwam in China terecht door Pieter Nederlof. Jan: “Mijn broer onderzocht als student Bedrijfskunde aan de Erasmus universiteit de kwaliteit van de Chinese matrijzenbouwers. Hij stelde zichzelf al snel de vraag: Als ons familiebedrijf wil groeien, kunnen we twee dingen doen: investeren in een eigen fabriek of bestaande matrijzen importeren. We kozen voor het eerste. We hebben er nooit spijt van gehad.”
In 2005 bracht Nedco de complete productie van aluminium, rvs en (gecoat) stalen roosters onder in China. Alleen de productie van plastic roosters bleef in Nederland. Later kwamen daar nog sulky’s en Sluban bij. “Wederom het containerverhaal. Elke niet afgevulde container is zonde van het geld. De sulky’s zijn we trouwens gaan produceren, omdat een familielid een specifieke sulky zocht. Dat bleken we uiteindelijk zelf beter te kunnen dan de bestaande producenten. Zo kwam er weer een product bij in ons aanbod”, lacht Jan. “En Sluban was ooit een Chinees kadootje van Pieter voor mij. Niet geschikt voor mijn verzameling, maar dus wel voor onze handel.”
Forse uitbreiding
Anno 2016 telt Nedco Nieuwerkerk 7.000 m2 bedrijfsruimte. De Nederlandse vestiging is onlangs uitgebreid met 1.500 m2. “De opslag, de productie en het kantoor hadden meer ruimte nodig. We hebben de nieuwbouw aangegrepen om ook de logistiek en expeditie beter op elkaar af te stemmen. Met 5.000 m2 magazijn en 900 m2 productie is Nedco klaar voor de toekomst. Binnen nu en acht jaar willen we ons oude pand slopen en nog eens 2.400 m2 uitbouwen.”
Voorbeeldbedrijf
Niet alleen het aantal diensten dat Nedco verleent, is divers. Dat geldt ook voor de medewerkers. “Een derde van ons personeel bestaat uit mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Mensen met een beperking dus. Het kost inspanning om deze werkvoorziening mogelijk te maken, maar we doen het graag. We ondernemen met ons hart. Het leverde ons tweemaal hoog bezoek op, omdat we dienen als voorbeeldbedrijf. In 2007 bezocht minister Donner ons en in december 2010 staatssecretaris De Krom vanwege de lancering van de Wajongwijzer. Ze waren onder de indruk van onze werkwijze. Dat geeft uiteraard een stuk erkenning voor onze inspanningen.”
Hoogte- en dieptepunten
Jan noemt de bezoekjes uit Den Haag hoogtepunten van 25 jaar Nedco. Een dieptepunt was er ook, blikt de directeur terug op de overname van een failliete drukkerij in Tiel. “Het heeft ons zelfs op het randje van een faillissement gebracht. Het bedrijf hebben we afgestoten en helaas moesten we ook enkele medewerkerscontracten opzeggen. We hebben ons eigen faillissement kunnen afwenden dankzij de goede verkoop van Sluban.” Volgens Jan heeft Sluban de potentie om flink te groeien. Dat hopen we te bereiken met de uitbreiding van de sets, custommade speelgoed, voldoende voorraad en een optimale klantondersteuning ”
Meedenken en sparren
Volgens Jan was de penibele bedrijfssituatie na de mislukte overname in 2009 reden om intern te reorganiseren en een nieuwe accountant te zoeken die orde op zaken kwam stellen. Dat werd Visser & Visser. “We zijn erg tevreden. Het kantoor heeft veel disciplines in huis, maar staat desondanks nadrukkelijk dichtbij haar klanten. Als familiebedrijf voelen we ons gehoord bij deze accountant. Er wordt met ons meegedacht en volop gespard als we met ideeën komen. Dat is prettig gezien onze manier van bedrijfsvoeren.”
Laten alle ambities en de huidige drukke bedrijfsvoering bij Nedco het nog toe om andere bezigheden te hebben, zoals een grote hobby? “Nou, dat schiet er inderdaad weleens bij in. Mijn Lego heb ik in twee aparte loodsen opgebouwd en uitgestald. Soms trek ik mezelf een uurtje terug om er even van te genieten. Gelukkig kom ik op kantoor ook nog her en der wat constructiespeelgoed tegen.”