'De eerste dag hadden ze twee gulden omzet'
We hebben het over 160 hotelkamers, 18 vergaderzalen, 1 auditorium, 220 medewerkers. Indrukwekkende cijfers die van der Valk de Cantharel te Apeldoorn laat zien. Maar deze cijfers staan niet op zichzelf. Wij zien de omvang en proeven de sfeer van deze locatie waardoor de cijfers tot leven komen. In deze setting ontmoeten we Bob Zeeuw van der Laan, een ondernemer met gevoel voor horeca en beleving, maar die het niet schuwt zijn onderneming te sturen op harde cijfers.
Afrikaanse savanne
Als vierde generatie van de Valk-familie is Bob al van jongs af aan betrokken bij de zaak. Ruim 40 jaar geleden is de Cantharel begonnen als vestiging van het concern van Gerrit van der Valk. Een typische anekdote uit die tijd: “Oom Gerrit toonde interesse in het pension dat er toentertijd stond, maar de eigenaar vertelde reeds te wachten op een bod van een geinteresseerde koper. Voor twaalf uur ‘s avonds zou hij weten of het doorging. Oom Gerrit is hier toen tot twaalf uur blijven wachten, maar er kwam geen telefoontje. Toen heeft hij het gekocht en begonnen Martin en Angela Zeeuw van der Laan hier Van der Valk Hotel de Cantharel. Martin in de keuken en Angela in de bediening. De eerste dag hadden ze twee gulden omzet”. Bob nam het stokje in 2008 over van zijn ouders en bouwde voort op de fundamenten die de voorgaande generatie gelegd had, met de ondernemingszin die de van der Valk-familie rijk is.
Veel hotels zullen zichzelf als exclusief presenteren, maar de Cantharel maakt deze omschrijving meer dan waar. Als je beschikt over 12 hectare grond met daarop naast een restaurant, hotel en congrescentrum ook een paardenhotel, bijenhuis en moestuin, dan ben je met een bijzonder project bezig. Te midden van de moestuin staat een Bedoeïene-tent waar een chefkok ter plaatse de heerlijkste verse gerechten bereidt. Tijdens een warme zomeravond waan je je op dit oer-Hollandse plekje op de Veluwe toch even op de Afrikaanse savanne. Bob vertelt hierover: Beleving is heel belangrijk bij het runnen van een hotel, wij willen onze gasten een unieke beleving schenken. Dit doen wij door bijzondere elementen toe te voegen aan onze locatie. Ik houd er van om te experimenteren, maar kies daarvoor wel ideeën die heel dicht bij mezelf liggen. Het moet authentiek zijn. De inspiratiebron voor de Afrikaanse tent komt bijvoorbeeld uit de tijd dat ik in Zuid-Afrika woonde en daar zag hoe natuur, voeding, ontspanning en verblijf goed samengingen. Deze elementen breng ik ook bij de Cantharel bij elkaar en het blijkt een goede zet. De gast weet de unieke beleving te waarderen.
Bob is sterk in het uitvoeren van nieuwe ideeën en durft risico te nemen. Dit zie je ook terug in de vormgeving en indeling van de hotelkamers. In een aantal hotelkamers is de badkamer geïntegreerd in de slaapkamer. Een vernieuwend idee, want traditioneel hebben hotelkamers een gescheiden badkamer. Bob: “We zetten hiermee echt een statement wat past bij de huidige tijdgeest.”
Solide organisatie
Het zijn de creatieve ideeën die de Cantharel uniek maken. Maar alleen daarmee kom je er niet. Je moet ook een stevig team hebben die de operationele kant helemaal onder controle heeft. Naast Bob staat er een general manager en een management team die met elkaar de dagelijkse gang van zaken bepalen. Voor Bob een ideale combinatie. “Als ondernemer ben je vaak toekomstgericht bezig, maak je nieuwe plannen, ben je nooit tevreden maar zie je altijd kansen. Echter, er moet ook een solide organisatie gebouwd worden, waarbij je niet dagelijks van het protocol kunt afwijken. Dat is een taak van het management team, daardoor kan ik het helemaal los laten. Maar financieel houd ik het natuurlijk goed in de gaten!”
Hoe de Cantharel er financieel voorstaat heeft Bob goed voor ogen. Meten is weten en met name op kengetallen wordt gestuurd. Zo houdt hij loonkosten, huisvestingkosten en brutowinst goed in de gaten. Maar ook andere processen worden gemeten. Zowel de financiële als operationele data verschaffen waardevolle informatie waardoor je je onderneming beter kunt sturen.
Visser & Visser is een belangrijke partij voor Bob als het gaat om het besturen van zijn onderneming. Bob vertelt daarover: “Visser & Visser is een partij die mij kritisch laat kijken naar mijzelf en mijn bedrijfsvoering. Periodiek analyseren we de cijfers en nemen we tijd om vooruit te kijken.
"We zetten samen de lijnen uit en dat geeft mij een zeker gevoel. Ik word erg goed geadviseerd, mede omdat ik tegengas krijg en daardoor mijn ideeën nog scherper neer ga zetten. Ik begeef me in een zeer dynamische branche, je moet continu blijven vernieuwen. Je kan het jezelf niet permitteren om achter te lopen. Dit vormt een grote uitdaging, met name op het gebied van investeringen. Als je achter loopt met je hardware, zoals de inrichting van de kamers en het restaurant, dan weet je dat je het gevecht niet gaat winnen. Dagelijks houd ik me bezig met het oplossen van een puzzel die bestaat uit keuzes op het gebied van afl ossen, in mensen investeren, in hardware investeren. Zal ik een nieuwe vloer laten leggen? Hoe lang kan ik nog door met de oude? Wil ik ooit gaan nieuw bouwen? Een kritische adviseur zoals Visser & Visser is hierbij onmisbaar. Sámen leggen we de puzzel.”