‘Als je je klanten kunt vasthouden, houd je het 100 jaar vol’

woensdag 24 februari 2021

Ruim 100 jaar geleden zette zijn grootvader met paard en wagen de eerste stap. Bas Euser staat met het familiebedrijf Euser Transport in een lange traditie van dienstverlening. Die dienstverlening is de rode lijn in de familie en in het bedrijf. “Het is niet alleen de rit die we rijden, het is ook de service die we klanten bieden. Een stapje extra zetten”, aldus Bas. Die instelling is hem met de paplepel ingegoten en heeft Euser Transport gebracht tot waar het nu staat. Met ruim 350 wagens en 620 chauffeurs houdt het transportbedrijf de voorraad van vele ketens en bedrijven op peil. 

Van lokaal naar (inter)nationaal

Barendrecht is de standplaats van het bedrijf en een belangrijke kern. Daar startte zijn opa een bodedienst. “Vanuit die lokale bodedienst zijn we hard gegroeid”, vertelt Bas. “Via de van oudsher in Barendrecht gevestige groente- en fruitveiling in Barendrecht zijn we in de foodsector terecht gekomen. De relatie met een klant als Jumbo is daar ontstaan. Dat we zo hard groeiden, kwam ook door het feit dat we meegroeiden met onze opdrachtgevers.”

Hoe kom je nu zover? “Ik zeg weleens met een lach: Ik ben erfelijk belast. Van jongs af aan hielp ik al mee in het bedrijf, dat deed iedereen bij ons in de familie. In de tijd dat ik in het bedrijf stapte, waren we vooral lokaal georiënteerd. Ik was van mening dat we meer spreiding moesten zoeken. We zagen wel hoe kwetsbaar we waren door afhankelijk te zijn van een beperkt aantal klanten. Inmiddels werken wij nationaal vanuit 12 externe locaties in het land met een focus op retail, horeca en pharma.” Samen met Lisette, de dochter van zijn neef, staat Bas nu aan het roer. “Wij verschillen 14 jaar, maar dat vind ik ook krachtig. Je leert van elkaar én je zorgt voor continuïteit.”

Een andere belangrijke vorm van continuïteit zijn de lange relaties met klanten. Bas: “Als je je klanten kunt vasthouden, houd je het 100 jaar vol. Dat betekent voor ons ook ontzorgen en in de huid van de klant kruipen. Hoe kunnen we zo optimaal mogelijk plannen en processen optimaliseren? Verantwoordelijkheid en vertrouwen zijn begrippen waar ik mee groot ben gebracht. Als de klant weet dat je er staat, dan ben ik en is zeker de klant tevreden.”

Uitdaging

De explosieve groei van de afgelopen jaren bracht ook uitdaging met zich mee. “We zijn goed in hard werken en de mouwen opstropen en groeiden op kracht. Maar als je van buiten zo hard groeit, is het essentieel dat ook je interne organisatie meegroeit. Processen en systemen moeten goed ingericht zijn en ook de bedrijfscultuur wil je vasthouden. Op een bepaald moment raak je de cruciale grip kwijt op bepaalden posten.”

Het moment dat Bas in contact kwam met Visser & Visser. “We zochten naar goede mensen om ons heen die ons konden helpen met de juiste systemen, maar ook een partij die bij ons past. De instelling die ik heb naar onze klanten toe, zoek ik ook in de partij waarmee ik samenwerk.” Ger Visser, accountant en partner bij Visser & Visser, begeleidde Bas bij zijn vraagstukken met betrekking tot de continuïteit van het bedrijf, maar fungeert voor hem ook als coach en sparringpartner. “Als je snel groeit is het soms goed om weer even een stapje terug te doen en te reflecteren”, vertelt Bas. “Ger is iemand die mij ook wel eens een spiegel voorhoudt: wat wil je nu eigenlijk? Met zijn enthousiasme stimuleert hij om de tijd te nemen voor dit soort belangrijke vragen. Visser & Visser biedt een compleet pakket, dat vind ik hun kracht. Met elke vraag kan ik bij hen terecht.” 

Kroon op je werk

Sinds juli 2020 mag het bedrijf zich ‘Koninklijke Euser’ noemen, een predicaat waar Bas trots op is. “Het laat je wel even stilstaan bij wat er in al die jaren is bereikt. Toen ik startte reden er vijf vrachtwagens met enkele bestelwagens, ik had toen echt niet kunnen bedenken dat we nu hier zouden staan. Ik zie het ontvangen van het predicaat als een begin van een nieuw tijdperk. Klanten verwachten van ons dat we groeien, verder denken en meekunnen in een wereld waarin IT en data steeds groter worden. Die stap willen we maken in de toekomst.” Dan denkt Bas niet alleen aan groei, maar vooral ook aan verduurzaming. “Op dat gebied gaat de komende jaren heel veel gebeuren en daar ligt ook onze focus. Als we niet meegaan in die ontwikkeling, hebben we geen bestaansrecht.”

euser.nl

Aanspreek
Ger Visser
Accountant