e-HRM binnen handbereik?!

dinsdag 21 maart 2023

Binnen HR wordt steeds meer de focus gelegd op het automatiseren van verschillende processen. Wat voor gevolgen heeft dit voor HR-processen? Levert het tijd op en heeft u zodoende meer tijd voor persoonlijke aandacht voor de medewerkers binnen uw organisatie? Er zijn een aantal mogelijkheden, wellicht levert het u voordeel op. Laten we eens bij het begin beginnen: de onboarding van nieuwe medewerkers.

Onboarding nieuwe medewerkers

Het is belangrijk om het ene niet los te zien van het andere. Het automatiseren van HR kan veel werk besparen en geeft in de meeste gevallen ook veel duidelijkheid. Kijken we naar de onboarding dan kunnen we drie elementen onderscheiden:

  1. Operationeel: zorg ervoor dat nieuwe medewerkers over de juiste materialen beschikken om hun werk goed te kunnen doen.

  2. Sociaal: zorg ervoor dat nieuwe medewerkers zich welkom voelen, waardevolle relaties opbouwen met collega’s en leidinggevende en zich onderdeel voelen van de organisatie.

  3. Strategisch: zorg ervoor dat nieuwkomers de organisatie kennen en zich hiermee kunnen identificeren. Denk aan structuur, visie, missie, doelen, belangrijkste ontwikkelingen en cultuur.

De winst zit dus met name in het operationele element van de onboarding. Hier is tijd te besparen die je vervolgens als HR business partner kunt investeren in het sociale element en het strategische element.

Maar hoe ziet een digitale workflow er dan uit?

Via de vacature van de werkenbijsite van uw organisatie komt de sollicitant binnen. Hij vult zelf zijn gegevens in en uiteraard mag ook de motivatie en zijn cv niet ontbreken. Beide zijn altijd aanwezig, anders kan de sollicitant de workflow niet verder afhandelen. Is de sollicitant op gesprek geweest en besluiten jullie met elkaar door te gaan, dan ontvangt sollicitant digitaal een arbeidsovereenkomst met daarin de gemaakte afspraken. De ondertekening van deze arbeidsovereenkomst wordt ook volledig digitaal afgehandeld, wel zo praktisch toch?

De handtekening is gezet. En dan? Straks begint toch echt de eerste werkdag. Hoe zorgt u ervoor dat de nieuwe aanwinst zich helemaal thuis gaat voelen? Zijn alle zaken vooraf goed geregeld? Is er een laptop besteld of heeft de werknemer juist werkschoenen nodig? Een timmerman heeft immers ander ‘gereedschap’ nodig dan een administratief medewerker. Ook deze processen kunnen geautomatiseerd worden.

In de praktijk zien wij regelmatig dat bij bedrijven niet de juiste kennis aanwezig is om dit onderdeel goed op te zetten binnen de organisatie. De consultants van Visser & Visser kunnen u hierbij helpen. Samen met u brengen wij de verschillende workflows in beeld. Tijdens de implementatie zorgen we ervoor dat u de applicatie voor de dagelijkse gang van zaken volledig onder de knie hebt.

Wilt u tijd besparen door uw HR-processen te optimaliseren? Wij helpen u graag uw organisatie naar een hoger level te tillen. Neem gerust contact op met mij of één van mijn collega’s!